Αρχίζοντας με κέφι

Αν στο σχολείο μας υπάρχει ήδη βιβλιοθήκη, τότε είμαστε από τους τυχερούς. Αν όμως δεν έχουμε και σκεφτόμαστε τη δημιουργία της, σκοντάφτουμε σε κάποια πρακτικά προβλήματα.

Τα βασικά προβλήματα που προκύπτουν είναι τρία:

  • Χώρος (σε ποιο χώρο θα λειτουργούσε καλύτερα;)
  • Χρήμα (πώς θα εξασφαλίσω τα απαραίτητα χρήματα;)
  • Χρόνος (πότε θα λειτουργεί και με ποιον;)

Για να μπορέσουμε να λύσουμε με μεγαλύτερη ευκολία τα πρακτικά προβλήματα, πρέπει να θυμόμαστε ότι η απόφαση για τέτοιες ενέργειες στον χώρο του σχολείου πρέπει να εμπλέκει όσο περισσότερους συναδέλφους γίνεται. Αυτό θα ευνοήσει ένα κλίμα συνεργασίας και δημιουργίας και θα συμβάλει στην αποδοχή αλλά και στην επίλυση των μελλοντικών προβλημάτων.

Χώρος

Κάποια σχολεία έχουν χώρους που παραμένουν ανεκμετάλλευτοι ή χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς (ακόμη και ως αποθήκες!). Κάποια άλλα πρέπει να δημιουργήσουν από την αρχή τον κατάλληλο χώρο.

Ο ιδανικός χώρος:

  • Βρίσκεται στο ισόγειο του κτιρίου και όχι πολύ μακριά από το γραφείο των δασκάλων.
  • Είναι φωτεινός και ευρύχωρος.
  • Έχει ή μπορούν να τοποθετηθούν σταθερά ράφια.
  • Υπάρχει χώρος για μοκέτα ή/και τραπέζια διαβάσματος.

Αυτή θα ήταν μια ιδανική σχολική βιβλιοθήκη για τα ελληνικά δεδομένα. Δεν είναι όμως πάντα έτσι τα πράγματα. Αυτές οι χωροταξικές δυσκολίες δεν θα πρέπει να μας απογοητεύουν ούτε να μας κάνουν να εγκαταλείπουμε τα σχέδιά μας.

Σκεφτόμαστε τα παρακάτω:

  • Επιλέγουμε έναν μικρότερο χώρο σε άλλον όροφο και φροντίζουμε για τη επαρκή επόπτευσή του κατά τη διάρκεια του δανεισμού.
  • Αν πρόκειται για μικρό χώρο, τότε τοποθετούμε τα απαραίτητα ράφια μέσα και έχουμε και μερικά κινητά (μικρές βιβλιοθήκες με ρόδες) που θα μπορούμε εύκολα να τα μετακινήσουμε. Ρυθμίζουμε ανάλογα τον αριθμό των βιβλίων που θα συμπεριλάβουμε.
  • Αν ο διαθέσιμος χώρος είναι σκοτεινός, τον βάφουμε με ζωηρά χρώματα και τον φωτίζουμε σωστά.
  • Δεν χρησιμοποιούμε τραπέζια ανάγνωσης, αλλά μόνο μοκέτα και μαξιλάρια.

Αν είναι εντελώς αδύνατον να βρούμε κατάλληλο χώρο στο σχολείο μας, τότε επιλέγουμε τη λύση της βιβλιοθήκης τάξης.

 

Χρήμα

Ας πούμε την αλήθεια: ποτέ δεν υπήρχαν χρήματα ή τουλάχιστον δεν δίνονταν με ευκολία για να αγοραστούν βιβλία. Αυτό γίνεται ακόμη πιο δύσκολο σήμερα, αλλά όχι ακατόρθωτο.

Αρχίστε από τη Σχολική Επιτροπή. Θέστε το θέμα και αφήστε να σας διαθέσει όσα χρήματα μπορεί, έστω και λίγα. Πολύ σπάνια θα έχουμε μια εντελώς αρνητική απάντηση.

Συνεχίστε με τον Σύλλογο Γονέων. Μπορεί και αυτός να συνδράμει, αν πειστεί ότι θα γίνει κάτι για το καλό όλων των παιδιών του σχολείου.\

Αν, παρά τις προσπάθειες, όλα τα παραπάνω δεν αποδώσουν, τότε ρίξτε μια ματιά στο ΠΩΣ ΘΑ ΒΡΩ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΤΟΥΝ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΕΠΕΛΕΞΑ;

 

Χρόνος

Χρειαζόμαστε χρόνο για τον δανεισμό και χρόνο για την αξιοποίηση των βιβλίων στην τάξη μας. Για μερικές ιδέες σχετικά με τον χρόνο αξιοποίησης διαβάστε στο ΠΟΥ ΘΑ ΒΡΩ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΦΙΕΡΩΣΩ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ;

Ο απαιτούμενος χρόνος για τον δανεισμό όμως είναι κάτι που θα αντιμετωπίσουμε αμέσως μόλις δημιουργήσουμε τη βιβλιοθήκη μας. Θα χρειαστεί λοιπόν να απαντήσουμε σε μερικές ερωτήσεις, κομβικές για τις επόμενες ενέργειές μας.

  • Ο δανεισμός θα γίνεται κατά τμήμα ή κατά μαθητή;
    Το ιδανικότερο είναι ο κάθε μαθητής να μπορεί με την κάρτα του να δανείζεται όποιο βιβλίο επιθυμεί στις ώρες λειτουργίας της βιβλιοθήκης.
  • Πότε θα γίνεται ο δανεισμός;
    Στις ώρες και ημέρες που θα λειτουργεί η βιβλιοθήκη. Το ιδανικό θα ήταν 3-4 ημέρες την εβδομάδα, κατά τη διάρκεια του β’ διαλείμματος.
  • Πόσο θα διαρκεί ένας δανεισμός;
    Αυτό είναι κάτι το οποίο θα το αποφασίσει η ομάδα των εκπαιδευτικών που θα στηρίξει τη λειτουργία της βιβλιοθήκης. Συνήθως 2 εβδομάδες είναι αρκετές.