ΠΩΣ ΘΑ ΟΡΓΑΝΩΣΩ ΜΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ;

Ακόμη κι αν πρόκειται για βιβλιοθήκη με λίγους τίτλους βιβλίων, η οργάνωσή τους για τον δανεισμό ή για τη χρήση τους στην τάξη είναι απαραίτητη. Σίγουρα ένας επαγγελματίας βιβλιοθηκονόμος θα έκανε συστηματικότερη δουλειά, αλλά, αν δεν μπορείτε να έχετε τέτοιου είδους βοήθεια, διαβάστε παρακάτω.

Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, ο χώρος της σχολικής βιβλιοθήκης πρέπει να είναι ευχάριστος και καλά οργανωμένος.

Βάψτε με ζωηρά χρώματα και ζητήστε από τα παιδιά να φέρει το καθένα ένα χνουδωτό ζωάκι για να στολίσετε τη βιβλιοθήκη σας. Έτσι, κάθε παιδί θα νιώθει πολύ οικείο τον χώρο από την αρχή! Δημιουργήστε τον δικό σας κανονισμό λειτουργίας της βιβλιοθήκης και ενημερώστε μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου σας. Αναζητήστε στην ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ τον βασικό ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ για να αρχίσετε!

ΤΑ ΡΑΦΙΑ

Φροντίστε να στερεώσετε καλά τα ράφια της βιβλιοθήκης. Είναι σημαντικό να ελέγξετε όλους τους παράγοντες ασφάλειας.
Μια μικρή σχολική βιβλιοθήκη έχει –κυρίως- δύο κατηγοριών βιβλία: λογοτεχνικά και γνώσεων.
Τοποθετήστε τα βιβλία αυτών των κατηγοριών σε ξεχωριστά ράφια.
Μπορεί η βιβλιοθήκη μας να διαθέτει και βιβλία που δεν δανείζονται.
Αν συμβαίνει αυτό, τότε δώστε μία διαφορετική σήμανση σε κάθε ράφι.
Στην ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ θα βρείτε έτοιμα σχέδια για να τυπώσετε καρτελάκια με την αντίστοιχη σήμανση.
Κολλήστε τα καρτελάκια στα ανάλογα ράφια και αναρτήστε μία αφίσα με οδηγίες έξω από την πόρτα της αλλά και μέσα στον χώρο. Μια ιδέα για την αφίσα θα βρείτε στην ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ.

 

ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ

Για να μπορούν οι μαθητές μας να δανείζονται τα βιβλία που επιθυμούν εύκολα και γρήγορα, μπορούμε να βάλουμε έναν χρωματικό κώδικα σε κάθε ράχη βιβλίου ανάλογα με την τάξη.

Για παράδειγμα, κίτρινο για βιβλία που απευθύνονται σε μαθητές Α’ και Β’ τάξης, πράσινο για Γ’ και Δ’ και κόκκινο για Ε’ και Στ’ ενώ για τα βιβλία γνώσεων, άσπρο χωρίς διάκριση τάξης. (Συμβουλευτείτε τις δικές μας προτάσεις για κάθε τάξη στο μενού αριστερά.)

Για τον χρωματικό κώδικα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτοκόλλητες ετικέτες ή και χρωματιστά χαρτιά τα οποία θα τα κολλήσουμε πάνω στη ράχη του βιβλίου με φαρδιά αυτοκόλλητη ταινία.

Βρείτε ένα παράδειγμα χρωματικού κώδικα στην ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ.

Τυπώστε τις ΚΑΡΤΕΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΥ από την ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ. Χρειάζεστε μία για κάθε τίτλο. Συμπληρώστε τα στοιχεία του βιβλίου.

Δημιουργήστε μία «τσέπη» στην εσωτερική πλευρά του οπισθοφύλλου. Τοποθετήστε εκεί την καρτέλα του βιβλίου, ώστε να μη χάνεται.

Κάθε φορά που κάποιο παιδί δανείζεται ένα βιβλίο, οι υπεύθυνοι δανεισμού γράφουν το όνομά του στην καρτέλα του αντίστοιχου βιβλίου και κρατούν την καρτέλα σε ένα κουτάκι. Με την επιστροφή, σβήνεται το όνομα και η καρτέλα ξαναμπαίνει στην τσέπη του επιστρεφόμενου βιβλίου.

Κάντε έναν κατάλογο με τα βιβλία δίνοντάς τους και έναν αύξοντα αριθμό. Μπορείτε να δημιουργήσετε έναν κατάλογο με τα απαραίτητα στοιχεία χρησιμοποιώντας το Excel αρχείο που θα βρείτε στην ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ.

 

ΤΑ ΜΕΛΗ

Τυπώστε κάρτες μέλους για όλους τους μαθητές. Η κάρτα μέλους, εκτός από την επίλυση πρακτικών προβλημάτων που σχετίζονται με τον δανεισμό, δημιουργεί την αίσθηση του «ανήκειν», η οποία είναι σημαντική για τα παιδιά. Με μια όμορφη κάρτα μέλους τα παιδιά θα νιώθουν ότι ανήκουν σε μια λέσχη αναγνωστών. Θα βρείτε μια ΚΑΡΤΑ ΜΕΛΟΥΣ για τύπωμα και αναπαραγωγή στην ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ. Εκεί θα βρείτε επίσης και την αφίσα με τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ όπως τα διατύπωσε ο συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος.

 

Ο ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ

Μέχρι να δημιουργήσουμε ομάδες εθελοντών μαθητών, τότε κάποιος εκπαιδευτικός θα είναι υπεύθυνος λειτουργίας της βιβλιοθήκης με βοηθούς δύο μαθητές των μεγάλων τάξεων. Αυτοί θα είναι οι υπεύθυνοι δανεισμού.

Αποφύγετε τον δανεισμό από τον εκπαιδευτικό της τάξης για λογαριασμό των μαθητών του.

Βεβαίως, εφόσον το τμήμα εκπονεί κάποιο σχέδιο εργασίας ή χρειάζεται για κάποιο λόγο να δουλέψει με συγκεκριμένους τίτλους βιβλίων, θα μπορεί ο εκπαιδευτικός να τους δεσμεύσει και να τους δανειστεί για λογαριασμό του. Ας αποφύγουμε να επιλέγουμε εμείς τα βιβλία που διαβάζουν οι μαθητές μας στον ελεύθερο χρόνο τους. Ούτως ή άλλως μια πρώτη επιλογή την έχουμε ήδη κάνει όταν δημιουργούμε τη βιβλιοθήκη μας.